Rallijkross

Pasaules Rallijkross

Iepriekš pieredzējām…

2015. gadā uzzinājām, ka Latvijas vārds būs atrodams to valstu sarakstā, kam gods uzņemt augstākās raudzes autosporta sacensības – FIA pasaules rallijkrosa čempionāta posmu. Nekavējoties tika uzsākti būvdarbi, vēsturisku notikumu apvītajā CSDD Biķernieku trasē, izveidojot Starptautiskās Automobiļu Federācijas (FIA) prasībām atbilstošu rallijkrosa trasi! Nepilnu gadu ilgušie būvdarbi noslēdzās 2016. gada vasarā, kad pāris mēnešus pirms paredzētā pasaules rallijkrosa čempionāta posma lietošanā tika nodota 1295 metrus gara trase – ar 60% asfalta un 40% grunts seguma. 12 līkumus garā trase apvieno leģendārus notikumus pieredzējušas Biķernieku trases sekcijas, ar pilnīgi jaunām, inovatīva materiāla seguma grunts sekcijām. Viena no lielākajām trases atšķirības zīmēm ir grunts sekcijās izveidotie tramplīni – lielais tramplīns tā sauktajā “meža sekcijā”, kam seko arī vēl viens unikāls Biķernieku trases risinājums – divi tramplīni, kas atrodas viens otram paralēli – pamattrasē un Džoker aplī!

Atbilstoši FIA izveidotajai hierarhijai, par pasaules čempionu iespējams kļūt vien piecās autosporta disciplīnās, bez rallijkrosa to iespējams izdarīt arī Formula 1 (F1) , rallijā (World Rally Championship, WRC), kā arī autošosejā (World Touring Car Championship, WTCC) un autošosejas izturības sacensībās (World Endurance Championship, WEC). Tādējādi Latvijai sniegta iespēja sarīkot augstākās raudzes autosporta sacensības, kas pēdējos gados piedzīvo straujāko popularitātes pieaugumu starp visām iepriekšminētajām disciplīnām.

2016. gadā, pirmo reizi sarīkojot Neste World RX of Latvia sacensības, CSDD Biķernieku trasē notiekošajās sacensībās startēja arī FIA Eiropas rallijkrosa čempionāta jaudīgākās pilnpiedziņas Supercar un aizmugures piedziņas TouringCar klases dalībnieki, kā arī pilnpiedziņas monoklases RX Lites auto. Pirmajās oktobra brīvdienās notikušajās rallijkrosa sacensībās noraudzījās 15 000 apmeklētāju, kas divu dienu garumā sekoja visu ieskaites klašu rezultātiem un pieredzēja kā savu pirmo rallijkrosa uzvaru izcīnīja deviņkārtējais pasaules rallija čempions Sebastjēns Lēbs. 2016. un 2017.gada sezonā pēc visu posmu norises un izvērtēšanas, tieši Latvijā notiekošie posmi atzīti par labāko starp visiem PasaulesRX posmiem. Turklāt, saņemtas arī nacionāla mēroga sporta apbalvojumi – Latvijas Gada Balva Sportā nominācijā Gada Sporta Notikums un Rīgas Sporta Laureāts apbalvojums nominācijā Gada Notikums.

 

 

PasaulesRX // WorldRX

 

EiropasRX Supercar // EuroRX Supercar

 

EiropasRX Super1600 // EuroRX Super1600

 

Par rallijkrosu

Rallijkross ir rallija un autošosejas apvienojums. Tas sastāv no īsiem, aizraujošiem braucieniem uz jaukta (asfalta un grunts) seguma pārredzamās trasēs. Pasaulē pazīstami braucēji trasē dodas ar RX Supercar klases automašīnām, kas aprīkotas ar 600zs jaudīgiem dzinējiem un 0-100km/h sprintu veic nepilnās divās sekundēs – ātrāk nekā Formula 1 bolīdi.

Rallijkrosa vēsture

Rallijkrosu izdomājis Roberts Rīds, kurš tobrīd bija ITV Sporta Pasaules producents. Pirmās sacensības notika Lielbritānijā, Lidenhilas trasē, 1967. gada 4. februārī, pēc tam kļūstot par populāru sestdienas pēcpusdienu sportu, pārraides demonstrējot gan ITV, gan BBC kanālos. Rallijkrosa popularitāte drīzumā izpletās, 1969. gadā notiekot pirmajam posmam Nīderlandē, bet Skandināvijas reģiona pirmās sacensības notika divus gadus vēlāk Zviedrijā.

Monster Energy FIA pasaules rallijkrosa čempionāts debitēja 2014. gadā Portugālē, kļūstot par vienu no piecām disciplīnām kurās tiek noskaidrots pasaules čempions.

Pasaules čempionāts

Monster Energy FIA pasaules rallijkrosa čempionāts (Pasaules RX) tika izveidots 2014. gadā. 2018. gada sezonā ir 12 posmi, tai skaitā jau trešās sacensības Latvijā, pirmā vizīte ASV (Circuit of the Americas trasē), kā arī Lielbritānijas posmam pirmoreiz notiekot Silverstonas trasē.

Atbalsta klases

FIA pasaules rallijkrosa čempionātā cīnās Supercar klases braucēji. FIA Eiropas rallijkrosa čempionātā ir atsevišķas ieskaites braucējiem SupercarSuper1600 un TouringCar klasēs, bet RX2 klase notiek paralēli ar atsevišķiem Pasaules RX posmiem.

SUPERCAR

Galvenā kategorija. Hečbeki/supermini, kas pārvēsti par sacīkšu automašīnām tajos uzstādot divu litru turbo dzinējus ar 600zs lielu jaudu un pilnpiedziņu. Paātrinājums 0-100km/h aizņem vien 1.9 sekundes – mazāk nekā F1 formulai.

SUPER1600

Priekšpiedziņas hečbeki ar 1600cm3 dzinējiem. Liela daļa šī brīža Supercar klases līderiem ir sākuši ar Super1600 klasi, tai skaitā Timerzjanovs un Bakeruds.

RX2

Speciāla monoklase, kur brauc ar identiskiem 310zs jaudīgiem pilnpiedziņas auto ar dzinēja novietojumu vidū. Visas automašīnas tiek būvētas Olsbergs MSE rūpnīcā, un šīs klases sacensības notiek kopā ar atsevišķiem Pasaules RX posmiem.

Sacensības

Katras sacensības sastāv no brīvajiem treniņiem, četriem kvalifikācijas braucieniem, kā arī diviem pusfināliem un viena fināla. Kvalifikācijas braucienos ir četri apļi un vienlaicīgi startē ne vairāk kā pieci auto, kuri uz starta novietoti viens otram blakus, bet pusfinālos un finālā ir seši apļi un tajos piedalās seši auto, kuri pa diviem ir izvietoti trīs rindās.

Pirmā kvalifikācija (Q1)

Starta pozīcijas braucienos tiek noteiktas izlozē pirms sacensībām.

Otrā, trešā un ceturtā kvalifikācija (Q2-Q3-Q4)

Starta kārtība noteikta pēc iepriekšējās kvalifikācijas rezultātiem. Kvalifikācijas rezultātus nosaka braucēja laiks, nevis iegūtā vieta brauciena finišā. Šādā formātā sacensības turpinās līdz Q4, pēc kuras tiek aprēķināts kopvērtējums balstoties uz braucēju izcīnītajiem punktiem visās četrās kvalifikācijās (skatīt punktu sekciju zemāk).

Pusfināli

Katrs pusfināls sastāv no 6 apļiem un tajā piedalās seši braucēji, izkārtoti trīs rindās pa diviem auto katrā. Top 12 braucēji pēc četrām kvalifikācijām tiek uz pusfināliem, tabulas nepāra vietas ieņemošajiem pilotiem dodoties uz pirmo pusfinālu, bet pāra vietas ieņemošajiem aizpildot otro pusfinālu. Braucēji, kas savā pusfinālā izcīna pirmo, otro vai trešo vietu kvalificējas finālam.

Fināls

Finālā piedalās seši braucēji, startējot trīs rindās pa diviem auto, braucienam ilgstot 6 apļus. Pirmā pusfināla uzvarētājs startēs no “pole position”, viņam blakus stāsies otrā pusfināla uzvarētājs. Līdzīgā veidā tiek noteiktas vietas otrajā un trešajā starta rindā. Fināla uzvarētājs tiek pasludināts arī par posma uzvarētāju. Posma kopvērtējuma pirmās sešas vietas sakrīt ar fināla rezultātiem. Atlikušās vietas tiek noteiktas pēc posmā izcīnīto punktu skaita.

Džokera aplis

Alternatīva trases sekcija, kas apļa laiku pagarina par vismaz divām sekundēm, un kuru braucējam katrā kvalifikācijā, pusfinālā un finālā ir jāveic vienreiz. Par džokera apļa neveikšanu kvalifikācijā tiek piemērots 30 sekunžu sods, bet pusfinālā un finālā dalībnieks tiek klasificēts pēdējais un nesaņem punktus par braucienu.

Čempionāta punkti

Sacensību ietvaros dalībnieki čempionāta punktus saņem pēc trīs posma daļām.

Top 16 braucēji pēc četrām kvalifikācijām saņem punktus, sākot ar 16 punktiem par pirmo vietu, līdz vienam punktam par sešpadsmito vietu.

Top 12 braucēji kvalificējas vienam no diviem pusfināliem, kuros pēc ieņemtās vietas tiek piešķirti punkti – no sešiem punktiem par uzvaru pusfinālā līdz vienam par sesto vietu. Pirmās trīs vietas no katra pusfināla kvalificējas finālam, kurā punktus piešķir pēc šādas sistēmas.

Punkti par izcīnīto vietu finālā:
Pirmā: 8 punkti
Otrā: 5 punkti
Trešā: 4 punkti
Ceturtā: 3 punkti
Piektā: 2 punkti
Sestā: 1 punkts

Maksimālais punktu skaits ko var izcīnīt vienā posmā ir 30 punkti (16+6+8). Kopvērtējumā tiek ieskaitīti rezultāti no visiem 12 posmiem. Komandu čempionātā tiek ieskaitīti divu komandas braucēju iegūtie punkti visos posmos

Automašīnu specifikācijas

SUPERCAR

  • Jauda: 600zs
  • Min svars: 1300kg ieskaitot pilotu
  • Ātrumkārba: brīva (manuāla slēgšanās, bez elektroniskiem palīgiem, nedrīkst pārslēgties ar lāpstiņām aiz stūres, u.tml.); tipiski tiek izmantota piecu vai sešu pārnesumu sekvenciālā ātrumkārba
  • Griezes moments: 900Nm
  • Dzinēja tilpums: 2050cm3, ar turbīnu (kurai uzstādīts 45mm restriktors)
  • 0-100km/h: 1.9s
  • Diski: 17 collu diametrs, ne vairāk kā 250mm plati
  • Riepas: Cooper Tire 205/260-17 vai 225/640-17 sausam laikam, vai 210/635 R17 slapjam laikam; katra tipa riepām tikai viens iespējams gumijas sastāvs
  • Degviela: P1 Racing Fuel, 102. oktāns, FIA apstiprināta degviela

SUPER1600

  • Priekšpiedziņa, 1600cm3
  • Dzinēja tilpums: 1600cm3 atmosfēriskie dzinēji
  • Jauda: 220zs
  • Griezes moments: 190Nm
  • 0-100km/h: 4.6s
  • Min svars: 1000kg (ieskaitot pilotu)
  • Ātrumkārba: brīva, tipiski piecu pārnesumu sekvenciālā ātrumkārba
  • Diski: 17 collu diametrs, ne vairāk kā 250mm plati
  • Riepas: Cooper Tire 205/260-17 ACB11 sausam laikam, vai 210/635 R17 slapjam laikam; katra tipa riepām tikai viens iespējams gumijas sastāvs
  • Degviela: P1 Racing Fuel, 102. oktāns, FIA apstiprināta degviela

 

 

Biķernieku kompleksā sporta bāze 
S. Eizenšteina 2, Rīga, LV-1079 

Tālr: +371 67025800 
E-pasts: info@bksb.lv 

 

VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija”
Reģ. nr.: 40003345734 
S.Eizenšteina iela 6, , Rīga, LV-1079 
AS Swedbank Konts: LV92HABA0551029752626